איך בוחרים שותף לעסק?

מה לעשות על מנת לשפר את הסיכויים ששותפות תצליח? כדי להגביר את הסיכוי לשותפות טובה, לאורך זמן? כמה דגשים בדרך לבחירת השותף הנכון

אחד המהלכים המשמעותיים ביותר בחיי עסק קיים הינו שילוב שותף. המהלך יכול להתרחש בשלב שלפני הקמת העסק, באם היזם מחליט שלא יוכל לנהל או לקדם את העסק בכוחות עצמו ועליו לצרף שותף או שותפים.

כמו כן, יכול המהלך להתרחש גם אם העסק קיים, אך דרוש שותף לשם הרחבת הפעילות ולשם כניסה לתחומים נוספים, לשם שיפור הגב הכלכלי של החברה או לשם שיפור השליטה והניהול בחברה.

בכל מקרה יעלו שאלות, כגון האם ניתן לפעול מראש על מנת לשפר את הסיכויים ששותפות תצליח? האם ניתן לפעול במהלך חיי השותפות על מנת להגביר את הסיכוי לשותפות טובה שתמשך לאורך זמן? השורות הבאות מציגות כמה דגשים בדרך לבחירת השותף הנכון.

בשלב ההקמה

מומלץ לבקש מהשותף הפוטנציאלי להכין בכתב שני תרחישים עסקיים: תרחיש אחד שמתאר מצב בו העסק מתפתח בקצב איטי ומצליח להתקיים באופן סביר כעבור 3 שנים מההקמה. תרחיש שני שמתאר אי הצלחה, בו עסק מתקיים בקושי לאורך תקופה ואף צובר הפסדים. כדאי לבחון את תגובותיו כשיציג את התרחישים ואת המשמעויות מבחינתו. תגובה שלילית, כעס או הכחשה של אפשרות הכשלון יסמנו, כי לא מומלץ ליצור איתו שותפות. רק לאחר מכן בוחנים איתו שוב לעומק את התרחיש האופטימי-ריאלי הצפוי. אם תהליך זה מתנהל כראוי הוא יחזק את האחריות המשותפת לפרויקט המשותף, כאשר שני הצצדים יהיו מודעים לפוטנציאל ולסיכונים.

מומלץ לוודא היטב מהו מצבו הכלכלי של השותף: עד כמה דומה, ארוך או קצר מהיכולת הכלכלית שלנו לחיות ללא הכנסות. בעסקים קטנים רבים המכינים תכנית עיסקית, מומלץ לאחר סיומה לייצר חלופה נוספת. במסגרת חלופה זו פונים לאפשרות של הקטנה לחצי של תזרים ההכנסות, הכפלת משך הזמן לתחילת כניסת ההכנסות והגדלה של תזרים ההוצאות בצורה ניכרת, בלפחות 25%. פעמים רבות זו תהיה המציאות. אם מצבו של השותף הפוטנציאלי קשה משלנו, מומלץ שלא לחבור אליו לשותפות.

אם השותפות דורשת היעדרות מהבית בתדירות גבוהה או לתקופות ארוכות (בארץ או בחוץ לארץ) מומלץ לוודא היטב את הנכונות, היכולת והמוטיבציה האמיתית לנסיעות ולשהיות ממושכות מחוץ לבית.

שלב ההקמה של העסק כרוך בעשייה רבה. הוא דורש אנרגיה ועיסוק בפעולות כגון חתימה על חוזים, התארגנות פיננסית, בחירת מיקום פיסי ומיון וקליטת עובדים. חשוב לוודא היטב, כי כל השותפים מפנים את עצמם מעיסוקים אחרים למשך תקופת ההקמה על מנת להימנע מקונפליקטים מחד – ועל מנת לצלוח את שלב ההקמה ביעילות המירבית מאידך. אם לחלק מהשותפים יש גם עסקים אחרים או פעילויות נוספות מומלץ לעגן חלק זה של המעורבות בהקמה, העשויה להימשך חודשים אחדים, בהסכם כתוב.

קולר מים

כשהעסק קיים

חשוב לבדוק תחילה היטב היטב מה מחפשים באמת מחפש. העסק כבר מתנהל תקופת זמן מה מסוימת ובשלב זה אמורים כבר לדעת מה עובד ומה לא. מהן נקודות החוזק ומהן נקודות החולשה של החברה. אם הנקודות עדיין לא ברורות, מומלץ להתייעץ עם יועץ ארגוני, שיסייע לבחון את העסק באופן מקצועי ואוביקטיבי.

מומלץ להתייעץ עם בן או בת הזוג, עם רואה החשבון, יועץ עסקי או יועץ ארגוני בהם בוטחים. כמו כן, מומלץ לערוך רשימה הכוללת את החסרים של העסק; למה בדיוק זקוק העסק כעת ובעתיד הנראה לעין. מתוך אותה רשימה, בוחרים שניים או שלושה דברים מרכזיים, אותם שותף חדש אמור להביא לעסק.

כשמדובר בשותף מקומי בחוץ לארץ, יש צורך במשנה זהירות. לא משנה עד כמה האדם נחמד ונאמן. מומלץ שלא ישמש גם כמנהל העסקים המקומי. כמו כן, מומלץ לחפש שותף שתרומתו הינה כלכלית או מקצועית: לייצור ההכנסות של העסק ולא תרומה לניהול השוטף.

יש לציין, כי שותף מקומי מכיר היטב את החוק המקומי, את סצנת העסקים, את התרבות המקומית ואת השפה. הוא מכיר עורכי דין ורואי חשבון, חברות הובלה, בנקאים וכולי. ההמלצה החשובה ביותר היא כבדהו וחשדהו. חשוב שלא יווצר מצב בו תחום אחריות מסוים נתון תחת שליטתו הבלעדית; כדאי ליצור מנגנוני בקרה ממוחשבים על כל פעילות.

התוכן בדף זה מבוסס על מידע המופיע באתר מט"י

עיסוי רפואי באילת

אינדקס מדיה - פתרונות שיווק מתקדמים לעסק שלך

לקוחות נוספים >>

לקוחות נבחרים

להלן קישורים למספר לקוחות נבחרים שלנו:
אולמות בבאר שבע
פולדרים ממותגים |
הסעות במרכז | 
המדייק

לקוחות נוספים >>
בוא נתחיל >>

קידום ממומן בגוגל

רוצה להיות ראשון בגוגל כאן ועכשיו?
קידום ממומן בגוגל הוא הדבר בשבילך.
אתה תקבע את המילים והתקציב ואנו נדאג
למקום הראשון בתוצאות גוגל. בהתחייבות

בוא נתחיל >>
תהליך העבודה ולקוחות נבחרים >>

קידום אורגני בגוגל

צוות המומחים שלנו רק מחכה להצעיד
את העסק שלך צעד קדימה ולהביא
אותך להיות בדף הראשון בגוגל בביטויים
הרלוונטים. ראשון בגוגל = לקוחות חדשים

תהליך העבודה ולקוחות נבחרים >>
מידע נוסף ואתרים לדוגמא >>

בניית אתרים וחנויות

בניית אתרים רספונסיבים מותאמים
לכל סוגי המסכים, לטלפון ולגוגל,
כולל דומיין, מערכת ניהול אתרים
ועיצוב מרהיב ואישי לכל אתר

מידע נוסף ואתרים לדוגמא >>